
ABD’nin başkenti Washington DC’de İsrail ve Lübnan arasında gerçekleştirilen doğrudan temaslara ilişkin dikkat çeken gelişmeler yaşandı. ABD Dışişleri Bakanlığı Sözcüsü Tommy Piggott, dün ve bugün yapılan görüşmelerin “son derece verimli” geçtiğini açıkladı.
Piggott, 17 Nisan’da varılan ateşkesin, sürecin ilerletilmesi amacıyla 45 gün süreyle uzatılacağını bildirdi.
Sözcü Piggott, müzakerelerin siyasi ayağının Haziran ayında yeniden başlatılacağını duyurdu. Ayrıca 29 Mayıs’ta Pentagon’da her iki ülkeden askeri heyetlerin katılımıyla güvenlik odaklı görüşmelerin başlayacağını ifade etti.
Tarafların 2 ve 3 Haziran tarihlerinde yeniden bir araya geleceğini belirten Piggott, görüşmelerin kalıcı barışa zemin hazırlamasını hedeflediklerini söyledi.
Piggott, sürecin amacının iki ülke arasında kalıcı barışın sağlanması, karşılıklı egemenlik ve toprak bütünlüğünün tanınması ile sınır hattında gerçek güvenliğin tesis edilmesi olduğunu vurguladı.
ABD Başkanı Donald Trump, İsrail ile Lübnan arasında 17 Nisan’da 10 günlük bir ateşkes ilan etmiş, ardından sürenin 17 Mayıs’a kadar uzatıldığını duyurmuştu. Ancak ateşkese rağmen İsrail ile Hizbullah arasındaki çatışmaların tamamen durmadığı bildirildi.
Sınır hattında taraflar arasında karşılıklı ateş açıldığına dair haberler gelmeye devam ederken, İsrail’in özellikle Lübnan’ın güneyine yönelik hava ve topçu saldırılarını artırdığı belirtildi.
İsrail’in, Hizbullah hedeflerini vurduğunu savunduğu saldırılar kapsamında Lübnan’ın güneyinde bazı bölgeleri yoğun şekilde hedef aldığı aktarıldı. Bu saldırıların, Gazze’de kullanılan taktiklere benzer şekilde bazı yerleşim alanlarında yıkıma yol açtığı ifade edildi.
İsrail yönetimi ise bölgede olası Hizbullah saldırılarını engellemek amacıyla güney Lübnan’da bir tampon bölge oluşturmayı hedeflediğini açıklamıştı.
Lübnan Sağlık Bakanlığı verilerine göre, çatışmaların başladığı tarihten bu yana ülkede en az 2 bin 951 kişi hayatını kaybetti. Taraflar arasındaki gerilimin bölgedeki insani tabloyu ağırlaştırdığı belirtiliyor.
